به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامي استان اصفهان خوش آمدید.

logo-shora

پايگاه اطلاع رساني شوراي اسلامي استان اصفهان

عنوان

صفحه نخست » Uncategorized » اطلاعیه ها » متن سخنراني آقاي عبداله كياني رئيس شوراي اسلامي استان اصفهان در اجلاس شوراي اسلامي استان اصفهان مورخ 26/09/97

بسم ا… الرحمن الرحيم

متن سخنراني آقاي عبداله كياني رئيس شوراي اسلامي استان اصفهان در اجلاس شوراي اسلامي استان اصفهان مورخ 26/09/97

 خدمت حاضرين در جلسه خير مقدم عرض مي كنم و تشكر مي كنم از اعضاي شورا به منظور حضور در اجلاس و همچنين تشكر مي كنم از نمايندگان رسانه هاي مختلف كه در جلسه حضور دارند همچنين تشكر ويژه دارم از ميهمانان محترم اجلاس كه قبول دعوت نمودند و در اين اجلاس حاضر گشتند. با توجه به اهميت و جايگاه روستاها در توسعه همه جانبه و پايدار و ضرورت رسيدگي به مسايل آنها شوراي استان تصميم بر اين گرفت تا جلسه اي را با هدف بررسي مسايل روستاها برگزار كند. اميدوارم كه اين جلسه قدمي هرچند كوچك اما موثر در شناسايي و حل و فصل مشكلات روستاها بردارد.

در زمينه مشكلات روستاها و راهكارهاي برون رفت از اين مسايل به طور مفصل مي‌توان صحبت كرد و واقعاً روستاها در روند توسعه ايران كمتر مورد توجه قرار گرفته اند من سعي مي كنم به صورت موردي به بخشي از مسايل روستاها اشاره كنم.

اولين مساله در مورد روستاها تعدّد تصمیم­ گیری، تعدّد سیاست­گذاری و تعدّد اجرا در بخش توسعه­ی روستایی است. متاسفانه در ايران سازمان و يا مجموعه اي كه به طور متمركز و مشخص مسول سياستگذاري و اجرا در روستا باشد وجود ندارد. سازمانها و نهادهاي زيادي در مسايل روستا تصميم گيري مي كنند و نگاه بخشي بر روستا حاكم است. متاسفانه مجموعه اي وجود ندارد كه تمام اين نگاه ها و مسايل در آنجا جمع بندي شود و نيازهاي منطقه شناسايي گردد و با توجه به نيازهاي منطقه اي براي روستا تصميم گيري صورت پذيرد. در واقع روستاها و نظام روستايي در ايران فاقد يك مغز متفكر و يك اتاق فكر منسجم و همچنين يك بدنه اجرايي قوي و يكپارچه است. روستا و مشكلات روستايي در ايران فاقد سخنگو است. سازمان و تشكيلاتي را ندارد كه مسايلش را بررسي كند، مطرح كند و همچنين قدرت اجرايي داشته باشد. مگر ما در برنامه‌ی چهارم توسعه، اهداف مشخص برای توسعه­ ی روستایی نداشتیم؟ در برنامه‌ی پنجم، ماده­ی ۱۹۴ وظایفی در حوزه­ های مختلف روستا مثل حمل و نقل، راه، فرش دستباف، تعيين نكرده بود، اما اجرا نشد. يكي از دلايل اين بود که  ساختاری که پیگیر باشد و این­ وظایف را از دستگاه­های مختلف پیگیری کند را در اختیار نداشتیم. سرنوشت احكام برنامه ششم در حوزه روستاها نيز در صورتي كه توجه نشود، هم همينطور خواهد شد.

دومين مساله در مورد روستاها كمبود منابع اعتباري است. بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سهم اعتبارات قابل احصای مدیریت و توسعه روستایی و عشایری، از کل مصارف بودجه عمومی دولت در سال 97، تنها معادل 7.2 درصد است.  این میزان در مقایسه با سهم حدود 26 درصدی روستاها و مناطق عشایری از جمعیت و 27.5 درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور، بسیار اندک است.

در بودجه سال 1397 اعتبارات راه روستایی 81 درصد، اعتبارات راهبری و کمک به توسعه اشتغال روستایی و عشایری 94 درصد و اعتبارات توسعه آموزش و پرورش روستایی و عشایری 99.6 درصد نسبت به قانون بودجه سال 1396 کاهش داشته اند.

 علاوه بر پایین بودن سهم روستاها و نواحی عشایری از مصارف بودجه عمومی دولت، ترکیب این اعتبارات نیز به مانند سالهای گذشته، تناسبی با پیشرفت متوازن و اقتصاد مقاومتی ندارد.

 به گونه ای که کمتر از یک درصد از اعتبارات قابل احصاء برای مدیریت و توسعه روستایی و عشایری در بودجه 1397 به اشتغال اختصاص دارد و 88 درصد اعتبارات مذکور، به طرحها و برنامه های خدماتی-کالبدی-عمرانی اختصاص یافته است.

من در اين زمينه دو درخواست ويژه از دولت و مجلس شوراي اسلامي و به ويژه نمايندگان محترم استان اصفهان دارم اول افزايش سهم اعتبارات روستايي در لايحه بودجه سال 98 است كه ضرورت دارد با توجه به وضعيت ويژه اقتصادي كشور و مشكلات روستاها به اين قضيه توجه شود و درخواست دوم اجراي جزء 2 بند الف ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تنظیم و ارائه هدفمند و شفاف اعتبارات مربوط به عمران و توسعه روستایی و عشایری در بودجه سنواتی، تحت پیوستی با عنوان “عمران و توسعه روستایی” است. در واقع درخواست دارم در بودجه سال 98 با توجه به تكليف قانون برنامه ششم دولت محترم پيوست بودجه عمراني روستاها را همراه با بودجه عمومي كشور به صورت شفاف منتشر كند.

سومين مورد از مشكلات روستاها مسايل مربوط به طرح هاي هادي در روستاها است. متاسفانه طرح هاي هادي با نگاه شهرسازي در روستاها اجرا مي شود. چون شهرسازها اين طرح ها را آماده مي كنند نگاه شهرسازي نيز در اين طرح ها غالب است. حتي ميزان سرانه هايي كه براي فضاهاي روستايي در نظر مي گيرند بيشتر برگرفته از تجربه هاي شهرسازي در ايران است. مسكن روستايي ملاحظات خاص خودش را دارد و ما نبايد با نگاه شهرسازي در مسكن روستايي ايجاد محدوديت كنيم. در طراحي مسكن هاي روستايي بايد ملاحظات فرهنگي، اجتماعي و منطقه‌اي روستا لحاظ شود و متاسفانه كساني اين طراحي ها را انجام مي‌دهند كه اصلا با روستاهاي ما و مباحث آن آشنايي ندارند. طرح­های هادی را بنیاد مسکن انجام نمی­دهد بلکه با مهندسین مشاور قرار­داد بسته وآنها کار تهیه و تدوین را انجام می دهند طراحان طرح هادی روستایی الگو­های شهری را در مناطق روستایی اجرا می­کنند. مأموریت بنیاد مسکن  با توجه به دستور حضرت امام (ره ) رسیدگی به مسکن محرومین است.  وظيفه ذاتي بنياد مسكن ساخت مسكن در روستا نيست. ما در مبحث مسكن محرومين با مشكلات زيادي روبرو هستيم كه بهتر است وظايف بنياد مسكن را در اين زمينه متمركز كنند. بحث طرح هادی هم به جهاد سازندگی  متعلق بود. بعداز این­که جهاد سازندگی منحل شد این وظیفه به بنیاد مسکن منتقل شد. وقتي روستاهاي ما توان اقتصادي قوي ندارد، چطور برای طرح­های هادی می­خواهد هزینه بپردازد.

چهارمين مورد از مسايل  و مشكلات روستا مربوط به عدم توجه به اقتصاد روستا است. اصل اساسي در توسعه روستا، توسعه اقتصاد روستايي است. شما نگاه كنيد زماني روستاها بنگاه هاي توليدي بودند. اقتصاد روستا بالنده بود و بر محور توليدات كشاورزي استوار بود. در واقع شهرها از روستاها تغذيه مي شدند. اين روستا بود كه به شهر ارائه خدمات مي كرد. اما امروزه روستاها تبديل به مصرف كننده خدمات شهري شده اند. روستاييان براي خريد مايحتاج به شهر مي آيند. اين يعني اقتصاد روستا نابود شده است. در توسعه روستايي اصل بر بالنده بودن اقتصاد روستا است. بخش عمده ­ای از انرژی ما صرف فعالیت­هایی در روستا می­شود که در بخش اقتصادی روستا نیست بلکه عموماً در حوزه­ های خدمت­ رسانی مصرف می شود. شما اگر توانستید اقتصاد روستا را سامان دهید، خود روستایی در بقیه ساخت روستا مشارکت می­کند. در پروژه­های عمرانی دیگر مشارکت می­کند. چون توان اقتصادی او را بالا برده­ اید. اما وقتی شما نتوانید توان اقتصادی روستا و روستایی­ ها را  بالا ببرید، وقتی روستایی توان اقتصادی نداشته باشد، امکان ندارد شما بتوانید مشارکت او را جلب کنید. در قانون برای دهیاری‌ها حدود ۴۸ وظیفه تعریف شده است این طیف  گسترده وظایف بخش مدیریت روستایی، بخش رسیدگی و سامان دادن به مشاغل روستایی را شامل می‌شود. اما مسئله  اساسی این است که در بحث مدیریت روستایی نقش این قوانین در بعد اقتصاد روستایی ضعیف است. نکته­ ی کلیدی، اقتصاد روستا است. تا زمانی که اقتصاد روستا  محور کلیدی  قرار نگیرد هر گونه خدمات دادن در حاشیه خواهد بود. بنابراین نقش دهیار هم به عنوان کسی که مدیر روستا در بحث اقتصاد روستایی بسیار ضعیف  و یا صفر است.

 دلیل آن هم این است که در مدیریت روستایی، در واقع دهیاری­ها و شوراء­ها در اختیار وزارت کشور است که  این وزارت خانه اساساً یک وزارت خانه سیاسی است و متولی اقتصاد روستا نیست. متولی این نیست که مسائل مشاغل را سامان دهد و در واقع شغل ایجاد کند. می­گوید من می­خواهم به لحاظ اداره­ی سیاسی نظارت کنم به اتفاقات و مسائلی که در روستا می­گذرد. بنابراین نگاه او، نگاه اقتصادی نیست.  آن مقوله­ی مغفول در این­جا اقتصاد روستایی است که ما نه به لحاظ الگو­های توسعه­ای، مدل اقتصادی توسعه­ی اقتصادی برای مناطق روستایی داریم و نه ساختار­های ما برای این  موضوع طراحی شده است. این بزرگترین خلأیی است که در بحث ساختار و نهادهای مدیریتی و متولی در مناطق روستایی وجود دارد.

مسايل روستاها و بررسي مشكلات آنها واقعا نيازمند صرف زمان و وقت است و با توسعه كشور ارتباط تنگاتنگ دارد اميدوارم بتوانيم در اين جلسه بخشي از مسايل روستاهاي استان اصفهان را مطرح و پيگيري نماييم. دو نكته كوتاه نيز جداي از بحث روستاها بايد بگويم

اولين نكته در خصوص آب است. اميدوارم پيگيري هايي كه در زمينه آب استان در سال گذشته صورت گرفته است همچنان با جديت دنبال شود. قدمهاي خوبي در اين زمينه برداشته شده است كه اميدوارم به ثمر برسد. شوراي اسلامي استان نيز با جديت اين مسايل را دنبال خواهد كرد. در بحث اعتبارات آب استان، نگراني هايي ايجاد شده است كه بايد دولت  و مجلس محترم به آنها رسيدگي كند. به ويژه در خصوص مصوبات شوراي عالي آب كشور در مورد زاينده رود كه درخواست داريم اين مصوبات دقيقا اجرا گردد.

دومين نكته در خصوص ديدار جمعي از روساي شوراهاي اسلامي استان هاي كشور با مهندس الويري رييس محترم شوراي عالي استانها بود. در اين جلسه مسايل مختلف شوراها در حوزه اداري، مالي، دبيرخانه اي و ساير موارد مطرح گرديد. به ويژه مسايل و مشكلات بودجه استان و شهرستان مطرح شد و ايشان قول دادند در اين زمينه پيگيري هاي لازم صورت پذيرد. از نمايندگان محترم شوراي اسلامي استان در شوراي عالي استانها درخواست ميكنم كه مباحث آن جلسه و قول هايي كه داده شد را تا اجرايي شدن كامل پيگيري نمايند به ويژه در مورد اعتبارات شوراي شهرستان كه متاسفانه نبود اين اعتبارات اين شوراها را با مشكلات عمده اي روبرو كرده است.

در پايان صحبتهايم از صبر و حوصله دوستان تشكر ميكنم.

والسلام عليكم و رحمت ا… و بركاته