به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامي استان اصفهان خوش آمدید.

logo-shora

پايگاه اطلاع رساني شوراي اسلامي استان اصفهان

عنوان

صفحه نخست » Uncategorized » نطق قبل از دستور آقاي عبداله كياني رييس شوراي اسلامي استان اصفهان مورخ 3/5/97

بسمه تعالی

نطق قبل از دستور آقاي عبداله كياني رييس شوراي اسلامي استان اصفهان

مورخ 3/5/97

خدمت حضار محترم در جلسه عرض سلام و خیر مقدم دارم. قبل از آغاز سخن هفته كرامت و ميلاد پر و خير و بركت امام هشتم علي ابن موسي الرضا امام خوبيها و مهربانيها را خدمت تمامي عاشقان آن حضرت تبريك و شادباش مي گويم. تشکر می کنم ازاینکه دعوت شورا را پذیرفتید و در هفتمین اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان که با هدف بررسی مسایل کشاورزی استان و همچنین تعامل و همفکری بیشتر با صدا و سیمای مرکز اصفهان برگزار می‌گردد شرکت فرمودید. تشکر ویژه دارم از رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان و همراهان محترم که دعوت شورا استان و در واقع دعوت نمایندگان مردم در شهر و روستاهای استان را پذیرفتند و در جلسه حضور دارند. همچنین از اصحاب محترم رسانه و خبرنگاران عزیز نیز کمال تشکر را دارم.

در اين جلسه نظر دوستان بر اين بود كه مسايل كشاورزي استان و همچنين تعامل با صدا و سيماي مركز استان را بررسي كنيم. در مورد مسايل كشاورزي ان شااله نكاتي را عرض خواهم كرد اما قبل از آغاز مايلم ابراز اميدواري كنم كه اين جلسه باعث شود تعامل شوراها با صدا و سيما بيشتر گردد. صدا و سيما به فرموده امام رحمت الله عليه يك دانشگاه است و از پايين ترين تا بالاترين اقشار اجتماعي را تحت پوشش خود دارد. در حوزه شوراها نيز همانگونه كه مي‌دانيد بر اساس ماده 101 قانون شوراها، سازمان صدا و سيما مي تواند با همكاري وزارت كشور و شوراي عالي استانها در راستاي ارتقاء سطح فرهنگ شوراها و مشاركت، برنامه هاي مختلف فرهنگي و آموزشي تهيه نمايد. تعامل شوراها و صدا و سيما در معرفي خدمات آنها به مردم مي تواند تاثير بسيار مهمي بر تقويت شوراهاي اسلامي داشته باشد. ظرفيت بالاي مخاطب اين سازمان و وظايف گسترده و عمومي شوراها در خدمات رساني شهري و روستايي به شهروندان مي تواند زمينه مناسب را براي اين تعامل و همكاري بيشتر فراهم كند و به دنبال آن روحيه مشاركت، همكاري و نشاط را در جامعه توسعه دهد. شوراي اسلامي استان اصفهان آمادگي خود را براي هرگونه همكاري در اين راستا اعلام مي‌دارد و اميدوارم اين جلسه بتواند زمينه هاي اين تعامل را بيشتر كند.

قبل از آغاز جلسه لازم میدانم مطالبی کوتاه را به عرض دوستان و مردم شریف استان برسانم.

مطلب اول تشکر و تقدیر از اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که رای به حضور اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا دادند. بازگشت جناب آقای سپنتا نیکنام به شورای اسلامی شهر یزد و رای به این حضور در واقع رای به حفظ و قبول تکثر و تنوع فرهنگی و دینی در جامعه متکثر ایرانی است. اصل تشکیل شوراهای محلی در واقع قبول این اصل است که رجوع به آرا مردم برای اداره امور شهر و روستا و تمرکز زدایی از قدرت اجرایی راه درست و صحیح اداره و مدیریت جوامع است و البته که در جامعه ای متشکل از قومیتها وم ذاهب مختلف مانند ایران در چارچوب قانون اساسی باید شوراهای محلی بر مبنای  حفظ و قبول این تنوع شکل بگیرد. امروزه دنیا پذیرفته است که حفظ تنوع فرهنگی برای جوامع یک پتانسیل است. تبدیل تهدید به فرصت است. از لحاظ اجتماعی باعث هویت بخشی و افزایش حس تعلق مردم به سرزمین مادری خویش می شود و از لحاظ اقتصادی باعث گسترش صنعت گردشگری، شناخت پتانسیل های منطقه ای و توزیع عادلانه تر امکانات می گردد. در مردم سالاری واقعی آنچه بیش از رای اکثریت اهمیت دارد حفظ حقوق اقلیت است. جامعه یکدست، جامعه ای که همه در آن یک روش، عقیده و مرام را بپذیرند جامعه بیماری است. توسعه نخواهد یافت و عقب می ماند. شاید زمانی تحت تاثیر مسایل انقلاب صنعتی تفکر غالب این بود که تنوع فرهنگی را کمرنگ کنند و همه یک شکل باشند اما تجربه دو جنگ بزرگ جهانی نشان داد این تفکر غلط است ما نمی‌توانیم مثل هم باشیم. نمی‌توانیم همه یک شکل لباس بپوشیم یک جور حرف بزنیم، یک مرام و عقیده داشته باشیم. ما انسانیم و متنوع و متکثر هستیم. این مسایل را گفتم تا بگویم شوراها دقیقا محل نمود و ظهور این تنوع و حفظ آن است. من به شوراهای اسلامی شهر و روستا اکیدا توصیه می‌کنم در حفظ تنوع فرهنگی سرزمین مادری خویش، شهر و روستای خود کوشش کنند. بسیاری از رسوم، آداب، جشنها و جشنوارهای بومی و محلی در گذشته بوده است که کم کم دارد رو به فراموشی می رود و تنها در خاطر پیران منطقه مانده است اینها را احیا کنید اجازه دهید مردم و علی الخصوص نسل جوان با گذشته آشنا شوند. فضا را فراهم کنید تا ارتباطات بین نسلی از بین نرود. ایران کشوری است با هزاران آداب، فرهنگ، رسوم و آیینهای محلی و مذهبی مختلف در شناسایی و احیای آنها تلاش کنید. راه پیشرفت و توسعه بدون شک از این مسیر خواهد گذشت.

مطلب دوم در خصوص مساله آب است

اینکه امروز شما  شیر آب منزل خود را باز می‌کنید و هیچ آبی جاری نمی شود و درمانده از اینکه چه باید کرد بخشی از نمود بحران جدی کم آبی در استان و ایران است. کاهش حجم ورودی به سدها باعث کاهش برق تولیدی نیروگاه های برق آبی شده است و به دنبال آن قطع مکرر برق اتفاق میافتد. از طرفی نبود آب بر مشخصات اقلیمی اثر می گذارد و باعث گرمتر شدن منطقه می گردد. گرمتر شدن نیز به دنبال خود باعث افزایش تقاضای برق می گردد و این یعنی قطعی بیشتر و این سیکل و چرخه معیوب ادامه می یابد و در صورت عدم چاره روز به روز شرایط دشوارتر خواهد شد. اما سوال اصلی این است که چه باید کرد؟ اولین قدم درک، فهم و قبول شدت بحران است. بحرانی که در صورت عدم چاره تبدیل به فاجعه می شود. امروزه مساله آب حیات تمدنی ایران را تهدید می‌کند. ایران بعد از حمله مغول توانست مجددا وحدت و حیات خود را باز یابد اما در مورد کمبود آب اگر مدیریت نشود موفق نخواهد شد. هیچ دشمن داخلی و خارجی برای ما خطرناک تر از بحران آب وجود ندارد و اگر از همه گروه های سیاسی بخواهیم که به دور از اختلاف نظرها و سلیقه‌ها برای حفظ ایران حول محور آب جمع شوند سخنی مبالغه آمیز نگفته ایم. برای مدیرت بحران آب باید در چند حوزه کار اساسی و زیربنایی انجام دهیم. اولین قدم اجراي طرح 9 ماده اي شوراي عالي آب كشور است كه اميدوارم با پيگيري هاي استاندار محترم جناب آقاي دكتر مهرعليزاده و همچنين معاون محترم امور عمراني جناب آقاي مهندس مقدس زاده و نمايندگان محترم مجلس به نتيجه برسد. قدم دوم مدیریت و بهینه کردن مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت و شرب است که راهکارهای بسیاری در این زمینه می توان ارائه کرد براي مثال نگاهي به الگوي كشت محصولات كشاورزي نشان مي‌دهد كه در معرفي كشت مناسب و مقاوم به خشكي موفق نبوده ايم. هزاران متر مكعب از آب كه سرمايه نسلهاي آتي اين مملكت است در كشت محصولات آب بري مانند صيفي جات هدر مي‌رود در زمينهايي كه شايد اگر به جاي كاشت هندوانه، زعفران كشت مي شد كه محصولي مقاوم به خشكي است ضمن حفظ منابع آبي بازدهي و سودهي بسيار مناسبي حاصل مي‌شد. گام سوم تصفیه و بازیافت آب است که باید به صورت جدی انجام شود.  وابستگی ایران به تولید برق در نیروگاه های برق آبی نیز باید کم شود. توسعه انرژی های پاک به خصوص انرژی خورشیدی با توجه به اقلیم ایران باید بسیار جدی گرفته شود. توسعه انرژی خورشیدی بخش بسیار مهمی از کنترل بحران آب است. امروزه در کشور بسیار پر آبی مانند کانادا قانونی در حال تصویب است که سازندگان واحدهای مسکونی را موظف می‌کند برق مورد نیاز خانه را از انرژی خورشیدی تامین نمایند. يعني دولت موظف به تامين برق نيست و مالك بايد با استفاده از پيلهاي خورشيدي برق واحد را تامين نمايد. در كشور ما با این کمبود آب و کاهش توان تولید برق دیگر مساله به این سادگی نیست که هر شخصی خانه ای را بسازد و با گرفتن پروانه یا پایان ساخت به اداره برق مراجعه کند و انشعاب برق بگیرد. ایجاد نیروگاه های خورشیدی، بادی و استفاده از انرژی های زمین گرمایی راه برون رفت از بحران است. البته بايد زير ساخت هاي لازم را فراهم كرد. با توسعه و مهار این انرژی ها می توان برق مورد نیاز آب شیرین کنهای بزرگ را تامین کرد و آب دریا را شیرین و قابل شرب کرد. ایران حداقل در کنار دریا و در شهرهایی مانند بوشهر نباید مشکل کمبود آب داشته باشد. ايران همواره كشوري خشك بوده است. اجداد و نياكان ما با اين شرايط اقليمي و با استفاده از روشهاي خلاقانه اي همچون حفر قنوات توانسته اند با اين اقليم خشك سازگار شوند و حتي در دل كوير باغات بسيار زيبايي ايجاد كنند. مديريت آب در زمانهاي گذشته مديريت بسيار كارآمد و موثر بوده است. امروزه وجود تكنولوژي هاي جديد قطعا به ما در مديريت آب كمك خواهد كرد. ما با استفاده از ظرفیت های بومی خود، دانش و تجربه جهانی و در کنار همدلی و با استفاده از تکنولوژی بر مساله کمبود آب غلبه خواهیم کرد به شرطی که اولویت ها ومنابع کشور را هدر ندهیم و در راه هایی هزینه نکنیم که سودی برای مردم نداشته باشد. مساله آب با وجود سختي و بحران آن قابل حل است.

مطلب سوم در خصوص کاهش سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده است. بخشي از درآمد شهرداري ها براي اداره امور شهر از منابع مالیات بر ارزش افزوده تامين مي شد.

در گذشته این عوارض 50 درصد به شهرداری پرداخت می‌شد و 50 درصد مابقی به دولت پرداخت می‌شد که متاسفانه سهم شهرداری‌ها از 50 درصد به 33 درصد کاهش یافته است و سهم دولت 67 درصد شد، كاهش سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده شهرداري‌ها را به سمت ورشكستگي مي‌برد. لذا تقاضا داریم سهم شهرداری‌ها به همان میزان سابق یعنی 50 درصد بازگردد.

مطلب چهارم در خصوص اهميت آموزش شوراها و مسولين در ارتباط با آنها مي باشد بسياري از پرونده هاي مطرح در هيات هاي حل اختلاف و رسيدگي به شكايات شوراها چه در سطح شهرستان و چه در سطح استان ناشي از عدم آگاهي اعضاي شوراها و همچنين مسولين دولتي از قوانين و مقررات شوراهاست. آموزش حجم عظيمي از اين پرونده ها را كاهش خواهد داد. استانداری ودفتر امور شوراها در سال گذشته قدمهای مناسبی در راه آموزش شوراها برداشتند که امیدوارم در سال جادری تداوم یابد. بايد در حوزه شورا هم مسوولين و هم شوراييان آموزش ببينند تا ميزان خطا و هدر رفت زمان و منابع كاهش يابد. شوراي استان با توجه به وظايف قانوني خود اين آمادگي را دارد كه همكاري و همراهي لازم را در جهت انجام اين آموزشها با مسولين و استانداري انجام دهد.

و مطلب آخر درخواستي است كه مجددا از نمايندگان محترم شوراي استان، شوراهاي شهرستان، شهرداران، دهیاران و سایر فعالین عرصه شهری و روستایی مبني بر ارسال طرح به اين شورا دارم. شوراي استان بدون تغذيه فكري و آگاهي از مشكلات شهرستانها نمي تواند مسايل را در سطح استان پيگيري كند. و شوراي عالي استانها نيز با توجه به اينكه مي تواند مستقيما يا از طريق دولت طرح به مجلس بدهد بدون دريافت پيشنهادات شوراهاي استان در حوزه اصلاح قوانيين كاري از پيش نمي برد. با توجه به اینکه کمیته حقوقی شورای استان را فعال کرده ایم و انشاالله به تصویب این جلسه هم خواهد رسید، درخواست دارم تا شوراها مسايل و مشكلات حوزه انتخابيه خود را به انضمام پيشنهادات و نظرات اصلاحي براي شوراي  استان ارسال نمايند تا انشالله بتوانيم به صورت مناسب پيگيري نماييم.

در پايان عرايضم از صبر و حوصله دوستان تشكر و قدرداني مي كنم انشاالله در این جلسه مسایل کشاورزی استان به صورت موثر طرح و با همفکری دوستان بتوانیم قدمی در حل آن برداریم.    و السلام عليكم و رحمت ا… و بركاته